Dieta na lato, która pomoże przetrwać upał


Upały w Polsce coraz bardziej dają się we znaki. Znane z poprzednich lat deszczowe letnie miesiące ustąpiły miejsca lejącym się z nieba upałom. Choć na innych szerokościach geograficznych ludzie mają styczność z takimi warunkami atmosferycznymi, to Polacy nie są przyzwyczajeni do tej sytuacji. Posiadają wiele nawyków, które sprawdzają się w bardziej umiarkowanych, jeśli nie powiedzieć niskich temperaturach. Niestety nawyki żywieniowe są jedną z cech, które sprawiają, że upał znosimy jeszcze gorzej. Jakie dieta będzie więc najlepsza na lato?

Kaloryczność posiłków a pora roku

Po pierwsze latem nie potrzebujemy aż tylu kalorii co zimą. Wynika to z faktu, że ogrzanie organizmu zużywa proporcjonalnie o wiele więcej energii niż ruch czy utrzymanie procesów życiowych. Jako organizmy stałocieplne posiadamy układ regulacji temperatury, jednak w niektórych przypadkach może on zawodzić. Wpływ mają na to chociażby leki hormonalne czy używki. Możesz też okazać się nosicielem genu nadpobudliwości mitochondrialnej, który powoduje zamianę nadmiarowych kalorii z jedzenia na ciepło. Chroni to co prawda przed otyłością, ale latem może okazać się prawdziwą zmorą. Nasza letnia dieta powinna być zredukowana kalorycznie względem diety zimowej, a podstawę dostarczanych kalorii powinny stanowić węglowodany, których trawienie jest o wiele łatwiejsze niż tłuszczy.

Uzupełnianie posiłku

Jeśli głód nie pozwoli nam jeść mało, warto pamiętać o tym, że błonnik wypełnia układ pokarmowy, a jednocześnie nie dostarcza użytecznych kalorii. W okresie wiosenno-letnim warzywa dostępne w sklepach są najzdrowsze. Przyczyną tego zjawiska jest ich naturalny cykl, ponieważ mamy dostęp nie tylko do roślin ze specjalnych upraw szklarniowych i zabudowanych, ale również do roślin gruntowych oraz tych pochodzących z rolnictwa ekologicznego. Rośliny rosnące wiosną i latem, czyli w naturalnym okresie wegetacji, potrzebują znacznie mniej wspomagaczy, co przekłada się na ich lepszy skład. Późna wiosna i lato to najlepszy czas na wzbogacenie diety o dużą ilość błonnika.

Niedobór i nadmiar wody - gospodarka elektrolitowa

Ten sam układ regulacji temperatury, o którym wspomnieliśmy w pierwszym akapicie powoduje, że się pocimy. Popularna jest wiedza na temat tego, że latem powinno się pić dużo płynów. Oczywiście jest to jak najbardziej słuszne. Pamiętajmy jednak, że nie można robić tego na siłę, bo choć odwodnienie jest realnym problemem, to dużo poważniejsze w skutkach może być “przewodnienie”. Polega ono na tym, że pijąc znacznie więcej wody niż powinniśmy i na co wskazuje nam nasze pragnienie, pozbywamy się minerałów z organizmu. Najszybciej nasz organizm pozbywa się sodu i potasu. Objawy niedoboru tych dwóch pierwiastków nie są tak oczywiste jak objawy niedoboru magnezu, a warto przypomnieć, że są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu i to w relatywnie dużych ilościach. Warto więc pić dużo wody, jednak koniecznie wzbogaćmy naszą dietę o dodatkowe źródło sodu, potasu oraz magnezu. Wapń też jest zużywany latem w większym stopniu, jednak rośnie również jego przyswajalność - w okresie większego nasłonecznienia posiadamy o wiele więcej witaminy D, która za to odpowiada.

Potrawy polecane na letnie obiady

Podsumowując wspomniane aspekty, można dojść do wniosku, że na letni obiad najlepiej zjeść sałatkę. Idealna letnia sałatka powinna zawierać:
  • sałatę - w przeróżnej postaci, będzie pełnić funkcję bazy dającej uczucie sytości,
  • pomidora - jako źródło potasu,
  • ogórka - który bardzo dobrze nawadnia,
  • źródło białka oraz sodu - te dwa składniki zwykle idą w parze, doskonale sprawdzi się tutaj ser lub owoce morza.
Sałatka nie jest jedyną letnią opcją. Dla ludzi, którzy wymagają od jedzenia większej ilości kalorii niezależnie od pogody najlepszym rozwiązaniem będzie… pizza. Duża ilość sodu pochodząca z sera, oraz duża ilość potasu z pomidorów sprawi, że nie będzie dotyczyć nas niedobór minerałów. Jednocześnie pizzę łatwo wzbogacić o dodatki zapewniające całą resztę niezbędnych składników diety. Podstawą jest jednak wybranie pizzy na cienkim cieście.


Jeśli letnie upały spowodowały, że nie masz ochoty samemu robić sobie jedzenie i mieszkasz w okolicach Poznania, to zapraszamy do przejrzenia menu naszej restauracji, w której znajdziesz bogatą ofertę posiłków idealnych na upał.